Utbildningsnämnden

Utbildningsnämnden ansvarar för kommunens verksamheter öppen förskola, förskola, barnomsorg på obekväm arbetstid, förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, fritidshem, samt för kostverksamheten i kommunen.

Utbildningsnämnden ansvarar efter sammanslagning av Utbildningsnämnden och Gymnasie- och arbetslivsnämnden också för gymnasieskola, anpassad gymnasieskola, vuxenutbildning, svenska för invandrare, särskild utbildning för vuxna och verksamhetskontakter med näringslivet.

För arbetsmarknadsinsatser. För fullgörande, uppföljning och utvärdering av vad som åligger kommunen enligt 29 kap. 9 § skollagen avseende ungdomar under 20 år som fullgjort skolplikten och som inte genomför eller har fullföljt utbildning på nationella program i gymnasieskola eller anpassad gymnasieskola eller motsvarande utbildning.

Verksamheterna är till övervägande delen obligatoriska och för dessa gäller nationella styrdokument som läroplaner och kursplaner, samt bestämmelser i skollag, skolförordningar och allmänna råd.

På generell nivå behöver kunskapsresultaten förbättras inom den kommunala regin i Upplands-Bro kommun. För att det ska ske måste rollerna, uppdrag och samarbete tydliggöras i utbildningsverksamheternas styrkedja. Tydliga mål måste finnas både för huvudmannens uppdrag för att stödja utbildningsverksamheterna samt tydliga mål för de enskilda verksamheterna.

Som huvudman för en kommunal verksamhet är huvudmannen alltid skyldig att kunna erbjuda skolplaceringar vilket gör att man alltid har ett överskott med platser. Detta innebär att Utbildningsnämnden ansvarar för fullgörande, uppföljning och utvärdering av vad som åligger kommunen som huvudman enligt skollagen och andra författningar.

Hög kvalitet hela vägen från förskola till vuxenutbildning

Vi vill säkerställa att varje barn och elev i Upplands-Bro kommun får möjlighet att utvecklas efter sina individuella förmågor. Människor är olika, men likvärdiga förutsättningar ska gälla oavsett om man har lätt för sig eller står inför olika utmaningar. Trygghet, studiero och höga förväntningar är grundläggande.

Förutsättningarna att prioritera kärnverksamheten för att skapa dessa förhållanden är avgörande för att upprätthålla en bra skola.

Rätten till likvärdig tillgång till elevhälsa ska prioriteras. Alla skolor ska ha tillgång till en väl utbyggd elevhälsa som arbetar förebyggande och tidigt fångar upp när unga mår dåligt. Elevhälsan är en viktig verksamhet som ska nå alla barn och unga, med särskilt fokus på att tidigt uppmärksamma och förebygga psykisk ohälsa bland elever.

Tydlig ledning på alla nivåer i styrkedjan är avgörande; huvudman, rektor och lärare ska förstå och aktivt delta i utvecklingsarbetet för att förbättra elevernas studieresultat.

Öppna Förskolan är en viktig träffpunkt för barn och föräldrar som är hemma. Den ska vara avgiftsfri och erbjuda verksamhet som utgår från besökarnas intressen och behov samt erbjuda föräldrautbildningar.

Vi ser att utvecklingen går åt fel håll med fler barn i barngrupperna och färre personal per barn. En pedagog kan lämnas ensam med upp till 12 småbarn under 3 år, vilket får kännbara konsekvenser för säkerhet, trygghet och pedagogiskt innehåll.

Vi ska bort från underbemanning och växande barngrupper i förskolan. Förskolans likvärdighetsuppdrag är

idag kanske viktigare än någonsin, i ett samhälle som ofta beskrivs som alltmer ojämlikt och segregerat. Vi investerar i mer personal med målet att det i småbarnsgrupper (1–3 år) högst ska vara 3 barn per vuxen och att det i storbarnsgrupper (4–5 år) högst ska vara 5 barn per vuxen.

Vi satsar på språkstärkande insatser och goda kunskaper i svenska för all personal. Skyddskläder och skor ska erbjudas.

För att underlätta livspusslet ska förbrukningsartiklar som blöjor och solkräm ingå i förskoleavgiften. Vi fortsätter att erbjuda barnomsorg på obekväm arbetstid och syskonförtur oavsett folkbokföringsadress.

Rektorer är nyckelpersoner för att vända kunskapsresultaten. Därför investerar vi i skolans ledarskap så att rektorer kan fokusera på att vara pedagogiska ledare.

Vi erbjuder en likvärdig skola med höga förväntningar på varje elev, så att alla klarar godkända betyg och kan lämna gymnasiet med fullständiga betyg. I Upplands-Bro har vi barnens lärande i fokus och erbjuder en jämlik kunskapsskola med höga resultat.

Vi värnar rätten att välja skola och prioriterar barnens rätt till god utbildning över vinstjakt. Vi vill ta bort begränsningar för val av skola på grund av begräsningar att åka kollektivt.

Elever ska ha tillgång till studie- och yrkesvägledning tidigt och kontinuerligt för att göra välgrundade val efter grundskolan.

Kommunen ska äga majoriteten av skollokalerna, vilket är ekonomiskt smart och underlättar planeringen och skolpliktsansvaret.

Alla barn och personal har rätt till en bra arbetsmiljö. Vi måste rusta upp eller avveckla slitna lokaler och underhålla skolbyggnader och skolgårdar kontinuerligt.

Vi inför kostnadsfri skolfrukost i alla skolor som ett treårigt projekt för att förbättra studieresultat, öka närvaro och minska konflikter, vilket bidrar till elevernas hälsa och välbefinnande.

Speciallärare och specialpedagoger ska ha en tydligare roll i lärarkollektivet för att bättre stödja elevernas behov. Lärare ska ha inflytande över läromedelsinköp, och varje skola ska ha ett skolbibliotek.

För att förbättra kunskapsresultaten ska fokus ligga på kunskap och bildning. Alla elever ska ha möjlighet att lyckas, oavsett bakgrund.

Lärare ska ha goda arbetsvillkor och rätt förutsättningar att bedriva kvalitativ undervisning i en trygg skola.

Digitalisering och nya arbetssätt ska utveckla undervisningen. Särskilda satsningar ska göras för elever med problematisk skolfrånvaro och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF).

Fritidshemmen ska vara en självklar del av skoldagen, komplettera utbildningen och samarbeta med föreningslivet för meningsfulla fritidsaktiviteter.

Upplands-Bro gymnasieskola ska erbjuda en bred utbildning med anpassningar för elever med NPF. Uppföljning och analys ska förbättra elevernas resultat, och utbildningsinsatserna ska matchas mot lokala behov.

Utbildningsmöjligheter ska finnas för alla, ung som äldre.

Vi vill återinföra feriejobb för alla kommunens ungdomar från årskurs 9 till år 2 på gymnasiet, med möjlighet att söka jobb flera år i rad.

Vuxenutbildningen ska erbjuda ett brett programutbud, både i egen regi och i samverkan med andra utbildningsanordnare. Den ska förbättra svenska kunskaper för arbetsmarknaden. SFI-undervisningen ska vara flexibel och arbetsmarknadsinriktad. Aktiva insatser ska sänka arbetslösheten, med samordnade ansträngningar inom kommunkoncernen och stärkt dialog med näringslivet.

Socialdemokraterna i Upplands-Bro föreslog 2018 Campus Ekhammar, en plats för skolverksamheter från förskola till vuxenutbildning. Nu behöver vi förverkliga denna vision.

Under 2025 satsar vi särskilt på att:

  • Skolverksamhet från förskola till vuxenutbildning finns samlat under ett och samma namn, Utbildningsnämnden.
  • Investera i tydligt ledarskap för trygga skolor med lärande i fokus för en likvärdig kunskapsskola och höga studieresultat. Alla elever ska ha godkända betyg och ha behörighet till ett gymnasieprogram
  • Utveckla Fritidshem – Läxläsning i samverkan med föreningslivet
  • Behålla behöriga lärare, rekrytera fler så att vi uppnår minst 50 % förskollärare i förskolan och 100 % behöriga lärare i grundskolan
  • Kostnadsfria arbetsskor till förskolans personal.
  • Campus Ekhammar

Att utveckla och skapa attraktiva lär- och utbildningsmiljöer är en viktig faktor för att skapa en populär skola och goda förutsättningar för en högklassig utbildning.

Samordning och samlokalisering av verksamheter ska bidra till pedagogiska synergier, effektivare administration och ökad kostnadseffektivitet

  • Se till att alla elever kommer till skolan, för att lyckas med det ska vi ta fram ett förslag som gör att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, erbjuds det stöd som individen behöver för att komma till skolan, detta som ett led i att uppfylla skollagen och diskrimineringslagen.
  • Återinföra möjligheten till feriejobb för alla kommunens ungdomar från årskurs 9 till och med år 2 på gymnasiet.
  • Bedriva ett aktivt förebyggande arbete mot psykisk ohälsa.
Budget 2024 UN Tkr891 700
Budget 2024 GAN Tkr201 500
UN och GAN 20241 093 200
Volym19 800
Ramökning69 636
Budget 20251 182 636
Plan 20261 221 536
Plan 20271 267 136
facebook Twitter Email