Socialnämnden

Socialnämnden ansvarar för omsorg av personer med funktionsnedsättning samt att barn och familjer får det stöd och den hjälp som regleras i den samlade lagstiftningen. Nämnden ansvarar även för ekonomiskt bistånd, insatser för personer med missbruksproblematik, boendestöd för funktionsnedsatta och sysselsättning till personer med psykiska funktionshinder och kommunens flyktingmottagande.

Utbudet av arbete, sysselsättning, boende tex satelitlägenheter och boendeinsatser ska vara varierat och anpassat för att möta de behov som personer med psykiskt funktionshinder/NPF diagnoser har. Vi ska skapa mötesplatser och social samvaro i syfte att minska ensamheten.

Nya former av daglig verksamhet för unga vuxna med neuropsykiatriska funktioner ska utvecklas.

Jobbsatsningar för personer med funktionsvariationer, med målet att så många som möjligt ska beredas plats på den ordinarie arbetsmarknaden. Undersöka behov och förutsättningar för boendestöd även på helgerna

Vi ska också driva på utvecklingen av samarbetet mellan regionens psykiatri och kommunens missbruksvård och erbjud s.k Lågtröskelboende, som en övergång till eget boende och drogfrihet.

Det finns efterfrågan och behov av LSS boende, därför ska vi under 2025 påbörja och planera för fler LSS boende i kommunen som ska byggas i kommunal regi. Drift är en senare fråga.

2025 sätter vi särskilt fokus på att:

• Vidta åtgärder för att säkerställa en ändamålsenlig arbetsmiljö i socialkontorets lokaler i kommunhuset.
  • Utreder förutsättningar och påbörjar arbete för boendealternativ typ sociala bostäder/satellitbostäder för människor med NPF/psykiatriska diagnoser med en träffpunkt där man kan ses kvällar och helger.
  • Gå igenom och analysera placeringar och LSS redovisning.
  • Teckna lokalt avtal för måltidsuppehåll för personlig assistans.
  • Utveckla dagverksamheterna
Budget 2024, Tkr 282 400 Ramökning 8 500 Budget 2025 290 900 Plan 2026 297 600 Plan 2027 307 700

Ekonomiskt bistånd

Budget 2024, Tkr25 200